P+R Berlijn?

Vragen, tips en berichten over reizen met openbaar vervoer, fiets en taxi

P+R Berlijn?

Berichtdoor martin » 07 nov 2008, 08:57

Goedemorgen mensen,

Binnenkort ga ik naar Berlijn en nu hoorde ik dat je een sticker nodig hebt om in Berlijn te komen. Die kost volgens mij rond de € 20,00. Ook het parkeren bij het hotel kost € 15,00 per nacht. Nu dacht ik zelf om de auto op een P&R-terrein te zetten en dan zo'n kaart te kopen waar je drie dagen onbeperkt mee kan reizen. Dit lijkt mij dan veel makkelijker en goedkoper.

Is dit mogelijk? Of heeft iemand een ander idee. Hoor het graag.
Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.
martin

Berichtdoor Michel » 07 nov 2008, 10:59

Hallo Martin,

Wat jij wilt is inderdaad mogelijk. Ik heb er nu geen tijd voor, maar wil de komende dagen wel iets voor jou gaan uitzoeken.

Wanneer ga je naar Berlijn en in welk hotel logeer je? Dan kan ik voor je de gemakkelijkste en dichtstbijzijnde parkeerplaats zoeken.
Michel
Moderator

Berichtdoor Weißensee » 07 nov 2008, 11:13

Ik zou mijn auto niet meer dan één tot twee dagen op een P & R-terrein laten staan. Waar is je hotel? In Mitte? Dan wordt het lastig met in de buurt een parkeerplaats zoeken, want in Mitte moet je overal betalen.
De Umweltplakette kan je inmiddels bij de ANWB en bij de meeste bezinestations in Duitsland kopen, dan ben je van het gezeur af, welke straten je in Berlijn in mag rijden en welke niet (zie topic Umweltplakette).

Maar zoals Michel al schreef, laat eens horen waar het hotel is, dan vinden we ook een parkeerplaats, waar je af en toe langs komt, want de 3-dagen kaart is in elk geval de beste optie. :wink:
Weißensee
Gids in Berlijn

Berichtdoor Webmaster » 07 nov 2008, 11:53

Park and Ride was al eens ter sprake gekomen in een ander topic, waar ik volgende schreef:

Je kunt hier een kaart vinden met een overzicht van de P&R-parkeerplaatsen. Klik op de naam van de regio en er verschijnt een detailkaart met de parkeerplaatsen in dat gebied. Als je dan op een P&R-locatie klikt, kun je de details zien, zoals bijvoorbeeld de eventuele kosten voor parkeren (hoewel alle locaties die ik heb aangeklikt kosteloos waren!)

Maar zoals Michel en Weißensee hierboven ook al schreven: meld maar eens waar je moet zijn, dan kunnen we meer gedetailleerd antwoord geven. Misschien is het inderdaad beter om je auto bijvoorbeeld ergens in een woonbuurt te parkeren, omdat de P+R-terreinen meestal vrij afgelegen zijn. Ik heb geen idee hoeveel toezicht er is op zulke terreinen.

Verder kun je hier een overzicht van de tarieven van het OV vinden. Zo kun je ook zien dat drie dagkaarten goedkoper zijn dan een Welcome Card of de CityTour Card, omdat bij deze kaarten nog kortingen voor attracties zijn inbegrepen. Het ligt er dus maar net aan of je die meerprijs denkt te kunnen terugverdienen.
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor martin » 07 nov 2008, 13:23

He mensen,

snelle reacties hier!!!
mijn hotel heet ambassador, volgens mij vlakbij de KADEWE.

grtn martin
martin

Berichtdoor Webmaster » 07 nov 2008, 15:37

Je hotel ligt vlakbij het metrostation U Wittenbergplatz, dat bereikbaar is met de lijnen U1, U2, U3 en U4. Daarvan is de U3 voor jou waarschijnlijk het meest interessant, omdat deze naar de zuidwesthoek van de stad loopt. P+R-locaties die daar liggen zijn Breitenbachplatz en Heidelberger Platz. Op de gedetailleerde info van deze parkeerplaatsen kun je zien dat ze beide gratis zijn, maar ook dat er verder geen specifiek toezicht is. Misschien weet Weißensee hoe veilig zulke parkeerplaatsen zijn en of het misschien beter is om daar in een straat in de buurt te parkeren?
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Michel » 07 nov 2008, 22:02

Webmaster schreef:Misschien weet Weißensee hoe veilig zulke parkeerplaatsen zijn en of het misschien beter is om daar in een straat in de buurt te parkeren?

Ik ben het met Weißensee eens, dat je je auto niet zo lang alleen moet laten staan op zo'n parkeerplaats, dus misschien een iets bewoonde buurt????
Michel
Moderator

Berichtdoor Webmaster » 08 nov 2008, 11:36

^^
Dan is de zuidwest-hoek van Berlijn denk ik prima, omdat het 'betere' wijken betreft. Ik ga er van uit dat parkeren daar nog gratis is, maar misschien weet Weißensee dat ook wel?
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Weißensee » 09 nov 2008, 08:03

In de buurt van het hotel kan je niet gratis parkeren. Omdat het ook nog een van de duurste buurten van Berlijn is wat betreft winkelen maak je ook bij de parkeergarages weinig kans (bv. een dag in de parkeergarage Bayreuther Straße kost € 25,00 - daar ben je echt goedkoop met de parkeerplaats van het hotel).

Op de P&R-parkeerplaatsen is geen bewaking - daar zou ik persoonlijk van afzien. Ik zou ergens op de snelweg of als je Berlijn binnen komt het milieuvignet kopen en de auto in de hotelgarage parkeren. Voor drie dagen is dat dan zo'n € 60,00 zonder gezeur waar de auto staat en geen gesjouw met bagage.
Weißensee
Gids in Berlijn

Berichtdoor martin » 10 nov 2008, 18:51

Ok bedankt voor de reactie, dacht zelf misschien nog aan om bij het vliegveld te parkeren. Meestal is dat ook niet zo duur voor een paar dagen. Maar als ik al hoor dat de parkeergarage in die wijk € 25,00 is voor een nacht. Zo'n ticket kopen gaat dat per categorie? Als ik dus zeg dat ik een VW Polo heb weten de mensen wel welke sticker ik moet halen. Neem aan dat dat bij een tankstation kan vlak voor Berlijn.
martin

Berichtdoor Michel » 11 nov 2008, 09:33

martin schreef:Zo'n ticket kopen gaat dat per categorie? Als ik dus zeg dat ik een VW Polo heb weten de mensen wel welke sticker ik moet halen. Neem aan dat dat bij een tankstation kan vlak voor Berlijn.

Je moet je kentekenbewijs laten zien en dan kan men daaruit opmaken welke sticker voor jouw auto van toepassing is.

En als ik jou was zou ik het hier in Nederland regelen; dan weet je zeker dat je de stad in kan en kom je onderweg niet voor verrassingen te staan.... Zie ook andere topic.
Michel
Moderator

Berichtdoor Rob67 » 11 nov 2008, 10:40

Ik zou het ook van te voren regelen. Zelf heb ik het via de ANWB geregeld. Kentekenbewijs meenemen. Ter plekke vul je een formuliertje in. Je betaald ik meen iets van € 20,00 en een uiterlijk een week later ligt de sticker bij je in de bus. Geen centje pijn en bovenal geen gestress meer onderweg.

Groet,
Rob
Rob67

Berichtdoor martin » 11 nov 2008, 20:26

Nog een vraag en ben ik jullie dankbaar. Wordt er zwaar gecontroleerd op die stickers?
martin

Berichtdoor Rob67 » 12 nov 2008, 00:42

Geen idee eigenlijk. Ik ben er nog niet om stilgezet. Maar ik neem aan dat geparkeerde auto's gecontroleerd zullen worden. Maar voor die paar centen zou ik hem er gewoon opplakken.
Rob67

Berichtdoor Michel » 12 nov 2008, 09:26

martin schreef:Wordt er zwaar gecontroleerd op die stickers?

Je loopt in ieder geval het risico een boete van € 40,00 te krijgen.

Ik zou het er niet op gokken. :wink:
Michel
Moderator

Berichtdoor Leinonlein » 12 nov 2008, 20:43

Ik weet niet of je nog steeds op zoek bent maar ik vond net een site die misschien wel handig voor je is, gratisparken.de. Ik zie dat je bij de Deutsche Oper gratis kunt parkeren.

Gratis parkeren in Berlin mitte bijvoorbeeld: http://www.gratisparken.de/berlin/berlin/mitte/
Woonde tussen sept. 2006 en okt. 2007 in Berlijn.
Mijn Berlijnblog : Berlijn Blog
Leinonlein

Re: P+R Berlijn?

Berichtdoor egeldoosje » 19 dec 2009, 19:06

Hallo, ik vertrek in het kort ook naar Berlijn en ga dit ook met de wagen doen. Nu zou ik ook wat info willen over de dichtstbijzijnde park n' ride. Ik logeer namelijk in het generator hostel. Weet er misschein ook iemand welk openbaar vervoer ik zou moeten nemen dan aan generator te geraken?

Alvast bedankt
groetjes david
egeldoosje

Berichtdoor Webmaster » 19 dec 2009, 20:56

^^
Als je op deze pagina kijkt, en je kiest bij de parkeerplaats Anton-Saefkow-Platz voor "umgebungskarte anzeigen", zie je dat vlakbij het Generator Hostel al gratis geparkeerd kan worden. Het hostel ligt iets ten westen van de genoemde parkeerplaats, vlakbij het S-Bahn-station "Landsberger Allee". Een Park and Walk is dus al te doen!
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Weißensee » 20 dec 2009, 07:53

In de Storkower Straße (tussen S-Landsberger Allee en Kniprodestraße) of in de Syringenweg vindt je zeker gratis parkeerplaatsen. En dan kan je inderdaad naar het Generatorhostel lopen.
Weißensee
Gids in Berlijn

Berichtdoor Pietsje » 28 apr 2010, 10:48

Hallo,

Wij gaan volgende week naar Berlijn, hebben een appartement gehuurd aan de Leipzigerstraße. Onze auto is te oud, dus we kunnen geen groene sticker krijgen. Weet iemand een redelijk veilige parkeerplaats voor een week? Dan reizen we verder met de metro.

Alvast bedankt!
Pietsje

Berichtdoor Michel » 28 apr 2010, 13:00

^^
Je zou het kunnen proberen bij parkeerplaats bij Bahnhof Dahlewitz, S-Bahnhof Blankenfelde of misschien het DB-treinstation in Michendorf?
Michel
Moderator

Berichtdoor Webmaster » 28 apr 2010, 13:24

Weet iemand of je in de omgeving van het metrostation Onkel Toms Hütte veilig (en gratis) kunt parkeren? Vanaf de A115, afslag Hüttenweg ben je zo bij dat metrostation (zie hier). Vervolgens kun je met de U3, overstappen op de U2 in Wittenbergplatz, gemakkelijk de Leipziger Straße bereiken in ongeveer 30 minuten reistijd.
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Pietsje » 29 apr 2010, 09:49

Bedankt voor de reacties tot zover. Ik ga vandaag de suggesties bekijken.

Ik had zelf gedacht aan parkeren bij één van de vliegvelden. Kost een paar tientjes maar ik heb het gevoel dat het daar wel veilig is. De verbindingen vanaf de vliegvelden naar "Mitte" zullen neem ik aan ook wel goed zijn. Heeft iemand hier ervaringen mee ?
Pietsje

Berichtdoor Webmaster » 29 apr 2010, 11:17

^^
De parkeertarieven voor de luchthaven Tegel, vind je hier.
Voor Schönefeld, klik hier.

De OV-verbindingen vanaf de beide luchthavens zijn in ander topic beschreven:
* Vanaf Tegel
* Vanaf Schönefeld
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Michel » 29 apr 2010, 12:06

Pietsje schreef:Ik had zelf gedacht aan parkeren bij één van de vliegvelden. Kost een paar tientjes maar ik heb het gevoel dat het daar wel veilig is. De verbindingen vanaf de vliegvelden naar "Mitte" zullen neem ik aan ook wel goed zijn. Heeft iemand hier ervaringen mee ?

Dat kan natuurlijk ook en dat lijkt mij ook iets veiliger dan ergens bij een station. OV verbindingen zijn uitstekend, dus een goed alternatief.
Michel
Moderator

Berichtdoor de buurman » 21 mei 2010, 12:03

Ga dit jaar voor het eerst met eigen auto naar berlijn. Nu wil ik de auto parkeren thv de Kurfurstendamm (zit mijn hotel ook) maar kan nergens ontdekken of daar betaalde parkeergarages zijn met bijbehorende tarieven. Iemand die mij kan helpen?
de buurman

Berichtdoor Webmaster » 21 mei 2010, 14:07

Op de site www.vmz-info.de vind je onder het hoofdstukje "Parken" en dan "Listenansicht" een overzicht van alle parkeerplaatsen in Berlijn met een indicatietarief. Als dat niet voldoende is, kun je misschien het beste even contact opnemen met je hotel. Zij zullen dit soort vragen vast vaker moeten beantwoorden. Goede reis alvast!
Webmaster
Site Admin

Keer terug naar Vervoer in Berlijn