Wonen in Berlijn

Tips of vragen over wonen, werken of studeren in Berlijn? Plaats je bericht hier!

Wonen in Berlijn

Berichtdoor Claudia » 16 okt 2008, 20:35

Hoi allemaal! Leuk forum dit!! :)
Ik ga binnenkort 3 maanden in Berlijn wonen. (nov-jan) Ik heb nog geen kamer, ik ken al wel alle bestaande woonsites, en contact met verschillende mensen, maar nog niks zekers. Heeft iemand hier toevallig connecties?

Ook vraag ik me af wat ik het beste kan doen met het openbaar vervoer. Ik vind € 6,00 voor een dagkaart best duur! Ik val helaas niet binnen de studentenkorting. Ik zag dat een maand kaart € 62,00 is. Bestaat er niet gewoon zoiets als een 10-ritten kaart? Ik overweeg gewoon een fiets te kopen, zijn er veel 2-de hands fietsendealers in Berlijn?

Haha ben benieuwd of jullie antwoord weten op al mijn vragen!! :D
Claudia

Re: Wonen in Berlijn

Berichtdoor Webmaster » 16 okt 2008, 20:42

Claudia schreef:Ook vraag ik me af wat ik het beste kan doen met het openbaar vervoer. Ik vind € 6,00 voor een dagkaart best duur! Ik val helaas niet binnen de studentenkorting. Ik zag dat een maand kaart € 62,00 is. Bestaat er niet gewoon zoiets als een 10-ritten kaart?

Voor tarieven van OV kun je even in ander topic kijken of hier op de site van de BVG. Een "meerrittenkaart" bestaat dus wel, maar biedt nauwelijks korting t.o.v. een normaal ticket.
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Leinonlein » 17 okt 2008, 00:33

Nee met die 10 ritten kaart schiet je niet veel op. Ik zou voor de maandkaart gaan, heb ik ook gedaan toen ik in Berlijn woonde. En gezien de afstanden die je kunt afleggen valt de prijs nog wel mee. Een fiets... toen ik een fiets had in Berlijn was hij na een maand gestolen. Dus koop er wel een goed slot bij (liefst 2)!!

Ik zal eens rondvragen of bekenden van me nog op zoek zijn naar een huisgenote :wink: .
Woonde tussen sept. 2006 en okt. 2007 in Berlijn.
Mijn Berlijnblog : Berlijn Blog
Leinonlein

Berichtdoor Weißensee » 17 okt 2008, 06:28

De maandkaart is in het beste wat je kan doen en je hebt hem zeker nodig. Er zijn trouwens elke maand tientallen Monatskarten op ebay aangeboden - ik zou ervan afraden, omdat je nooit weet, of de kaartjes echt of nagemaakt zijn (en sommige aanbiedingen zijn niet eens goedkoper).
Een goedkope fiets is ook oke, maar houd er wel rekening mee, dat Berlijn niet Amsterdam is - hoewel Berlijn voor een Duitse grote stad best wel fiets-vriendelijk is. En denk aan de afstanden!
Weißensee
Gids in Berlijn

Berichtdoor Claudia » 17 okt 2008, 11:43

Thanks voor de tips! :D

Ik zal dan toch maar voor de maandkaart moeten gaan!Is Berlijn echt zo groot qua oppervlakte? Ik heb ooit gelezen dat het even groot is als Hong Kong? Ik ben 1 maand in Tokyo geweest, is het daarmee te vergelijken?
(voor de kenners :P)

Zijn de wijken Friedrichshain, Mitte en Kreuzberg veilige wijken om te wonen? Ik ben op zoek naar een kamer in een van die wijken omdat die het dichtst bij mijn taalschool zitten.
Claudia

Berichtdoor Michel » 17 okt 2008, 12:10

Claudia schreef:Is Berlijn echt zo groot qua oppervlakte? Ik heb ooit gelezen dat het even groot is als Hong Kong?

Ja, Berlijn is echt heel groot. Weet niet of het net zo groot is als Hong Kong, maar qua oppervlakte kun je Berlijn vergelijken met de provincie Utrecht of Drente.
Michel
Moderator

Berichtdoor Leinonlein » 17 okt 2008, 16:27

Ik was er gewoon een uur onderweg naar mijn werk (Charlottenburg > Kreuzberg). Dus ik zou zeker iets in de buurt zoeken van je school. Die wijken die jij noemt zijn zo'n beetje de leukste wijken van Berlijn dus dan zit je wel goed 8) .
Leinonlein

Berichtdoor Webmaster » 17 okt 2008, 19:08

Claudia schreef:Zijn de wijken Friedrichshain, Mitte en Kreuzberg veilige wijken om te wonen?

Denk dat je liever niet in bepaalde delen van Kreuzberg zou willen wonen; voor Friedrichshain geldt denk ik hetzelfde, maar dat kan ik wat minder goed inschatten.
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Weißensee » 18 okt 2008, 07:21

De wijken Kreuzberg en Friedrichshain zijn best veilig. Op 1 mei moet je opletten om daar niet in rellen te komen en af en toe worden er dure autos in de fik gestoken en je komt er punks en mensen met pitbulls tegen maar verder is het oke. Aanzienlijk vreedzamer (en ook iets duurder) zijn de wijken Mitte en Prenzlauer Berg.
Weißensee
Gids in Berlijn

Berichtdoor Karo » 18 okt 2008, 15:33

Ik zou sowieso een fiets aanschaffen, als je er drie maanden zit! Zeker omdat die metro zo duur is. Ben je veel mobieler en je ziet veel meer. En vanuit Friedrichshain, Kreuzberg zit je zo in bijvoorbeeld Mitte met de fiets.

Je kan ook je eigen fiets meenemen in de internationale trein voor € 10,- enkele reis geloof ik.
Karo

Berichtdoor Leinonlein » 27 okt 2008, 13:52

Karo schreef:Ik zou sowieso een fiets aanschaffen, als je er drie maanden zit! Zeker omdat die metro zo duur is. Ben je veel mobieler en je ziet veel meer. En vanuit Friedrichshain, Kreuzberg zit je zo in bijvoorbeeld Mitte met de fiets.

De metro duur? :? . Ik vind het er juist hartstikke goedkoop...
Leinonlein

Berichtdoor Webmaster » 27 okt 2008, 16:28

Ben ik met je eens. Als je het tarief voor een dagkaart Berlijn vergelijkt met de prijs van een dagkaart voor het OV in Amsterdam, dan is Berlijn goedkoper, terwijl je in een aanmerkelijk groter gebied kan en mag reizen.
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Claudia » 27 okt 2008, 19:11

Ik heb al een lijst met fietsenwinkels die fietsen 2e hands verkopen. En anders kan ik nog altijd een junk aanspreken of hij nog nog een fiets in de aanbieding heeft :P

Voor een dag reizen in een groot gebied is een dagkaart idd relatief goedkoop, maar als je elke dag dezelfde werk/huis-huis/werk afstand wilt afleggen met de metro vind ik een dagkaart wel aardig duur!! Het is dan het beste meteen een maandkaart te kopen (lijkt mij) maar die vind ik ook aardig prijzig! Ik ga zeker proberen een fietst aan te schaffen! Helaas heb ik al zoveel bagage dat ik mijn eigen fiets niet mee kan nemen in de trein!

Overigens een tip van hele andere aard: Wisten jullie dat er vrij veel trein kaartjes van/naar Berlijn op Marktplaats worden aangeboden! Mensen die verkeerd geboekt hebben of ineens niet meer kunnen, echt super handig!
Claudia

Keer terug naar Wonen, werken & studeren in Berlijn