Waarom kom je op het Berlijnforum?

Vragen over het forum? Stel ze hier!

Waarom bezoek je het forum?

Vakantieplannen
5
21%
Woonachtig in Berlijn (of wil er gaan wonen)
2
8%
Brede interesse in Berlijn
16
67%
Andere reden, namelijk...
1
4%

Totaal aantal stemmen : 24

Waarom kom je op het Berlijnforum?

Berichtdoor Webmaster » 05 sep 2007, 14:47

Igor schreef:Mag ik in dit verband overigens vragen wat jullie 'huidige status' is, wonen/werken jullie in berlijn, gewoon enthousiastelingen of anderszins specifieke interesse?

Ik ben gewoon enthousiasteling :)
Laatst bijgewerkt door Webmaster op 05 sep 2007, 20:11, in totaal 2 keer bewerkt.
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Michel » 05 sep 2007, 18:26

Ik heb voor mijn vorige baan als touringcarchauffeur/reisleider ontzettend veel in en om Berlijn gezworven. Ken het daar op mijn duim en ben, vanaf de eerste keer dat ik Berlijn bezocht, gegrepen door de stad en haar geschiedenis. Ze noemen me ook wel Berlinofiel....

Nu ik een andere baan heb mis ik Berlijn verschrikkelijk en wil z.s.m. weer terug, het liefst elke week een paar dagen, maar dat kan nu eenmaal niet. Tot juni 2007 kwam ik gemiddeld zo'n 10 à 15 x per jaar voor mijn werk en 1 à 2 x per jaar privé in Berlijn. Hoop dat ik nu nog 2x per jaar haal..... :cry:
Laatst bijgewerkt door Michel op 06 sep 2007, 13:11, in totaal 2 keer bewerkt.
Michel
Moderator

Berichtdoor Webmaster » 05 sep 2007, 19:27

Michel schreef:Ze noemen me ook wel Berlinofiel....

:mrgreen:
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Michel » 06 sep 2007, 16:05

Webmaster schreef:
Michel schreef:Ze noemen me ook wel Berlinofiel....

Is eigenlijk toch ook zo??
Michel
Moderator

Berichtdoor Joyce » 07 sep 2007, 14:15

Mijn interesse gaat overduidelijk niet zo ver als bij sommigen hier, maar dat komt omdat ik nog veel meer interesses heb waar ik veel over wil weten. Heb ook nog andere hobby's en daarnaast nog een baan van 30 uur en een kind van 5 :wink:
Wel ben ik door mijn eerste en enige bezoek aan de stad enorm gefascineerd geraakt door haar geschiedenis en de sfeer die er hangt. Ik heb dat lange weekend als heel erg bijzonder ervaren en het heeft me erg geraakt, recht in mijn ziel, om bij de Muur te staan en na te denken over de ellende die al die mensen hebben moeten meemaken, decennia lang. Het is zo voelbaar als je er staat. Luguber bijna.

Edit: overigens, Igor (eh, Peter?), is muziek een van mijn andere grote interesses, en ik heb dus van tevoren ook gekeken of ik nog een concert kon bezoeken ergens in een achteraf zaaltje ;-)
Maar helaas redden we het niet. Jammer, ik geloof dat er een bruisende scene is wat dat betreft, zowel qua clubs als qua bandjesscene, dus je kunt je hart ophalen.
Laatst bijgewerkt door Joyce op 07 sep 2007, 14:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Joyce

Berichtdoor Webmaster » 04 jan 2008, 22:49

Ik kan over mezelf verder nog toevoegen dat ik inmiddels een keer of 15 in Berlijn ben geweest voor één of meerdere dagen. Verder heb ik inmiddels een aardige boekencollectie opgebouwd met boeken over Berlijn, dus ook op die manier flink wat (historische) kennis vergaard.
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Berliner Schnauze » 07 jan 2008, 12:35

Ik ben "Nigelnagelneu" hier en vond dit forum toen ik iets over het DDR-museum aan de Spree zocht. Mijn interesse voor Berlijn is ontstaan door mijn interesse voor de DDR geschiedenis. Berlijn was tenslotte Haupstadt der DDR en Berlijn was natuurlijk jaren DE plek waar de koude oorlog zich in grote mate afspeelde, zichtbaar in ieder geval.

Ik heb slechts 1 bezoek aan de DDR gebracht, met pasen 1990, toen het land zweefde tussen de val van de muur tot de eenwording. Het verzamelen van DDR boeken is pas begonnen toen ik in Roemenie (ja,ja) een DDR leerboek geschiedenis kocht. De verdraaiing van de geschiedenis vond ik zo interessant dat we tijdens een bezoek aan Weimar in dezelfde vakantie gelijk 10 boeken over de DDR gekocht hebben...
Berliner Schnauze

Berichtdoor Michel » 07 jan 2008, 13:18

@Berliner Schnauze:
Welkom in ieder geval op ons Berlijnforum.

Ik denk dat wij qua interesse en fascinatie van/over Berlin en DDR heel aardig op één lijn zitten. In jouw bovenstaande verhaal herken ik heel veel.

Hopelijk kom je nog vaak terug hier en kunnen we info e.d. uitwisselen...
Michel
Moderator

Berichtdoor Weißensee » 13 jan 2008, 19:12

Mijn eerste motivatie om hier te komen was de liefde voor Berlijn en de mogelijkheid door het lezen mijn Nederlands op peil te houden. Ik woon sinds 1995 in Berlijn, ben Duitse en heb tussen 1989 en 1995 in Utrecht gestudeerd. De spannendste tijden in Berlijn heb ik dus vanuit het bankstel in de huiskamer van een Utrechts studentenhuis op tv bekeken.

Mijn man Cliewe heb ik, door een Nederlandse vriend, in Berlijn leren kennen. Hij is geboren en opgegroeid in Berlijn (oost) en heeft in 1984 geprobeerd de DDR te verlaten. Daarbij is hij opgepakt en in de gevangenis terecht gekomen. Na 10 maanden werd hij door de Bondsrepubliek vrijgekocht. Hij doet rondleidingen in Berlijn en sinds 2006 doe ik daaraan mee. Samen zijn we Cliewe Stadtführungen. Onze rondleidingen gaan voornamelijk door het oostelijke gedeelte van de stad, met name de wijken Prenzlauer Berg, waar Cliewe is opgegroeid en Mitte (tussen Hauptbahnhof en Checkpoint Charlie). En, niet te vergeten langs de Bernauer Straße. Deze rondleiding doe ik regelmatig ook in het Nederlands. Mijn tweede specialiteit is een rondleiding door Treptower Park. Dus, als iemand belangstelling heeft voor een rondleiding, stuur mij maar een berichtje.

Berlijn is gewoon te groot om elke wijk in de stad goed te kennen. Ik vindt het opmerkelijk hoeveel uitstekende informatie van Berlijn in dit forum te lezen staat. Ik leer er zelf een heleboel van en ik draag er graag aan bij.
Weißensee
Gids in Berlijn

Berichtdoor Danielle » 18 maart 2008, 17:58

Hallo allemaal!

Bij mij is het een combinatie van 'Woonachtig in Berlijn (of wil er gaan wonen)' en 'Brede interesse in Berlijn'.

Sinds een aantal jaar ben ik heel erg geïnteresseerd in Berlijn. Met name de rijke geschiedenis en cultuur van de stad, maar ook de sfeer die daar hangt vind ik helemaal geweldig.

Ik ben niet woonachtig in Berlijn, maar ik heb als vanaf het begin het gevoel dat ik in Berlijn wil wonen. Ik ben er nog niet zo vaak geweest als de meeste van jullie hier, maar na 3 keer weet ik 100% zeker dat ik nooit genoeg kan krijgen van deze stad.

Als ik zit te lezen bij de Berlijnquiz met de foto's verbaas ik me over jullie kennis van elk hoekje en gaatje van Berlijn! Ik hoop veel van jullie te kunnen leren.

Danielle
Danielle

Berichtdoor Weißensee » 18 maart 2008, 18:14

Ik weet wat je bedoelt. Toen ik 1995 voor de tweede keer (na 1987) in Berlijn kwam ben ik meteen hier gebleven. En inderdaad, je kan er nooit genoeg van krijgen en je kan nooit elk hoekje en gaatje kennen :wink:
Weißensee
Gids in Berlijn

Berichtdoor Michel » 18 maart 2008, 20:19

Mijn gevoel voor Berlijn weet iedereen wel denk ik...... :wink:
Michel
Moderator

Berichtdoor AHA » 20 maart 2008, 18:26

Ik vind Berlijn een heerlijke, gezellige, leuke stad. Ik ben er nu 4 keer geweest meestal vanwege concerten, maar ik ga dit jaar écht de toeristische dingen doen, fietsen, musea bezoeken, uit eten, me onder de Berlijners bevinden.

De eerste keer, dat was in 2002, kwam ik een oud vrouwtje tegen die vertelde enthousast over het Berlijn van vroeger en ik kreeg van een verkoopster een compliment dat ik redelijk goed Duits sprak, terwijl mijn reisgenote iedere keer Engels sprak.
De inwoners van Berlijn zijn echt vriendelijke mensen, je zal er ook best wel mensen tussen hebben die niet-vriendelijk zijn, maar dat heb je overal.
Wat ook mij aandacht is de historie van deze stad. Ga van de zomer echt veel dingen bekijken 8)

AHA
AHA

Berichtdoor Danielle » 21 maart 2008, 17:58

Zo, ik ben echt zo jaloers op jullie allemaal, jullie gaan zo vaak naar Berlijn. Ik zou ook heel graag weer snel naar Berlijn gaan, maar ik denk dat ik daar voorlopig nog op moet wachten. Het is niet verschrikkelijk duur, maar ik ben een 18-jarig studentje dus zoveel geld heb ik nou ook weer niet :P

Verder zit ik nog met het probleem dat ik niet weet met wie ik zou moeten gaan. Mn beste vriend is er pas met mij geweest, en hij zit er vast niet op te wachten om nog een keer te gaan, aangezien hij niet zo'n grote Berlijn fan is als ik.
Danielle

Berichtdoor Webmaster » 21 maart 2008, 18:02

Danielle schreef:Het is niet verschrikkelijk duur...

Klopt inderdaad. Als je je vlucht of trein op tijd boekt, is dat voor een heel redelijk bedrag te doen. En ter plekke: ik denk dat Berlijn echt één van de goedkoopste wereldsteden is om te vertoeven. Door de grote concurrentie en overcapaciteit zijn hotels zeer scherp geprijsd en ook een hapje eten kun je voor bijzonder aantrekkelijke prijzen. Zaken waar Londen, Parijs en Amsterdam niet in de buurt kunnen komen!
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Michel » 22 maart 2008, 03:35

Danielle schreef:Zo, ik ben echt zo jaloers op jullie allemaal, jullie gaan zo vaak naar Berlijn. Ik zou ook heel graag weer snel naar Berlijn gaan, maar ik denk dat ik daar voorlopig nog op moet wachten.

Vergeet niet dat ik het "geluk" heb gehad om voor mijn werk vaak in Berlijn te komen. (Ik was tot vorig jaar touringcarchauffeur...) Dus eigenlijk ging ik "betaald" naar Berlijn. Ik verdiende mijn geld waar anderen ervoor moesten betalen. Doordat ik er al zo vaak ben geweest, inmiddels al rond de 200 x, heb ik ook zoveel kennis vergaard en is het mijn grootste hobby geworden. En ik kan je vertellen dat Berlijn mij echt nooit verveeld en dat het mij ook nooit zal gaan vervelen. Ik heb nog zó veel dingen die ik wil zien, dat kan alleen maar als ik er ga wonen. En als ik ooit de kans weer krijg, ga ik direct en zeg ik hier in Nederland alles er voor op.....

Toen ik voor de eerste keer in Berlijn kwam wist ik dat ik terug zou komen. Ik ben echt verliefd geworden op de stad. Als Berlijn een vrouw zou zijn, is het de liefde van mijn leven.

Nu ik een andere baan heb, blijf ik in Berlijn komen. Ik wil zeker drie tot vier keer per jaar naar Berlijn. De laatste keer was al weer in november 2007 en dat is al weer veel te lang geleden.....
Michel
Moderator

Berichtdoor de buurman » 03 apr 2008, 14:19

Hoi, mijn eerste bezoek aan Berlijn was in 1997 samen met een vriend van voetbal. De eerste nacht kampeerden we ten noord-westen van berlijn op een kampeerterrein wat voorheen een grenswachtersgebouw was. Daarna in 3 dagen de bekendste gebouwen en plekken in Berlijn bekeken (internet was toen nog niet zo uitgebreid dus we hadden weinig info over de stad)

Dit jaar ga ik voor de 4de keer naar Berlijn samen met mijn vriendin. Beiden zijn we helemaal verliefd op de stad en hebben al veel dingen gezien en gedaan maar ook voor de trip in juni heb ik weer wat leuke spots ontdekt die we gaan bezoeken. De tweede trip hebben we 3 nachten overnacht in Hotel Nova in Berlijn-Lichtenberg, vorig jaar zaten we in Hotel Winter in Mitte en dit jaar hebben we heel luxe een appartement voor 4 nachten aan de Charlottenstraße ook in Mitte.

Zijn er nog mensen die de 3e week van juni vanuit Apeldoorn de rit naar Berlijn maken, toevallig? ;)
de buurman

Re: Waarom kom je op het Berlijnforum?

Berichtdoor My Way » 11 feb 2009, 22:39

Hallo, ik ben nieuw hier. Ik kom hier, omdat ik meerdere malen in Berlijn, maar ook in de omgeving Strausberg ben geweest. Dat is alweer een tijdje geleden, maar nu denk ik nu nog vaker terug aan deze tijd. Een bizarre treinreis in 1977, op bezoek bij een familie in Strausberg waarmee mijn vader sinds '45 heeft gecorrespondeerd. Hij is ruim twee jaar bij die familie geweest door de Arbeitseinsatz en het waren leuke zorgzame mensen. Tien jaar later ging ik met mijn man met de auto naar die familie op bezoek. Later zijn we er nog een paar keer geweest. Tijdens al deze bezoeken gingen we ook uiteraard naar Oost-Berlijn. In West-Berlijn ben ik twee keer geweest (Wannsee en omgeving Gedächtniskirche. Kortom: veelzijdige indrukken opgedaan in Berlijn van bizar tot en met opperste bewondering en verbazing..
My Way

Berichtdoor Leinonlein » 16 feb 2009, 22:54

Toen ik 2 jaar geleden voor mijn studie naar het buitenland kon was de keuze snel gemaakt. Ik wilde mijn Duits verbeteren en waar kon dat nou beter dan in een wereldstad als Berlijn? Ik was er nooit eerder geweest maar voelde me er gelijk thuis en naarmate de tijd verging ging ik steeds meer van Berlijn en haar geheime gure plekjes houden. De sfeer, geschiedenis en ruimte maken Berlijn voor mij echt uniek en ee heerlijke stad om te wonen. Ik hoop in de toekomst weer een tijdje in Berlijn te gaan wonen!

Tot die tijd veel reisjes plannen en op het berlijnforum en andere Berlijn sites rond hangen :D

Van het quizcafe kan ik overigens ook nog heel veel leren, ken ik Berlijn dus toch nog niet zo goed... Maar goed ook, kan ik weer lekker op ontdekkingstocht hihi :D.
Woonde tussen sept. 2006 en okt. 2007 in Berlijn.
Mijn Berlijnblog : Berlijn Blog
Leinonlein

Berichtdoor Michel » 20 feb 2009, 11:11

Leinonlein schreef:Van het quizcafe kan ik overigens ook nog heel veel leren, ken ik Berlijn dus toch nog niet zo goed...

Ook ik zie in het quizcafé vaak nieuwe dingen, dus ik leer er ook veel van...
Michel
Moderator

Berichtdoor Antoine » 23 feb 2009, 09:55

Bij mij komt het sinds vorig jaar. Ik ben voor een week op vakantie geweest met mijn vriendin in Berlijn. Dit was eigenlijk de eerste keer dat ik echt alleen op vakantie ging, dus zonder grote aanhang maar gezellig samen met mijn vriendin. Toen ik hier eenmaal was, is het virus aangeslagen... Wat een wereldstad!!!!! De sfeer, de hele cultuur... Fantastisch gewoon :D
Antoine

Berichtdoor Ineke1967 » 06 mei 2010, 10:44

Tja, ik ben ook erg nieuw hier. In 2008 voor het eerst in Berlijn geweest. Het stond altijd al op onze lijst maar in 2008(!) pas voor het eerst dus. We reden nog maar op de ringweg en hadden dus nog vrijwel niets gezien toen ik al wist dat het niet bij die ene keer zou blijven. Afgelopen weekend zijn we voor de tweede keer geweest en het gevoel was wederom hetzelfde. Onze Duitse vrienden verklaren ons voor gek dat we daar alweer geweest zijn (wij zijn altijd al Duitsland-gericht geweest) en begrijpen onze band met Berlijn absoluut niet. Zij vinden dat de "Ossies" alle geld opslokken voor Duitsland en dat de rest van het land achterblijft in de vernieuwing c.q. verbetering. Zo jammer vind ik dat. Ze weigeren ook om daarheen te gaan en willen er niets van weten. Vreemd toch of niet? Wij zijn erg verliefd geworden op deze fantastische stad en hopen er elk jaar weer een lang weekend (of langer) heen te gaan!!
Ineke1967

Berichtdoor Weißensee » 08 mei 2010, 12:53

Ineke1967 schreef: Zij vinden dat de "Ossies" alle geld opslokken voor Duitsland en dat de rest van het land achterblijft in de vernieuwing c.q. verbetering.

De vrienden van jou zijn dan wel vergeten, dat er ook Wessis in Berlijn zitten?
Ja, natuurlijk kan je denken, West-Europa / de Europese Unie / de Bondsrepubliek was er zonder het Oosten beter af geweest. Met de solidariteit is het snel afgelopen, naarmate de taart voor iedereen kleiner wordt.
Weißensee
Gids in Berlijn

Berichtdoor Ineke1967 » 08 mei 2010, 15:34

^^
Ja, ik ben het helemaal met je eens. En wij proberen dat ook steeds uit te leggen, zonder resultaat helaas. Aankomend weekend komen ze weer hier en dan barsten de discussies wel weer los. Ze zijn ook altijd wat angstig hier in Nederland, omdat ze nog steeds denken dat de Nederlander niets van Duitsers moeten hebben. Heel apart is dat. Wij wonen niet zo heel ver van de grens en gaan regelmatig naar Duitsland.
Ineke1967

Keer terug naar Vragen over het forum