Umweltplakette

Alles over reizen met de auto naar Berlijn en de eventueel noodzakelijke Umweltplakette

Umweltplakette

Berichtdoor Weißensee » 19 nov 2007, 21:55

Vanaf januari 2008 mag je met je auto in de binnenstad van Berlijn alleen nog rijden als je een Umweltplakette hebt. De binnenstad is het gebied binnen de S-Bahn ring. Ongeveer 800 garages in Berlijn verkopen de plakette - afhankelijk ervan of je auto aan bepaalde milieueisen voldoet of niet.

http://www.berlin.de/special/auto-und-verkehr/umweltzone
Weißensee
Gids in Berlijn

Berichtdoor Michel » 20 nov 2007, 20:38

Ik had er vorige week al iets over gehoord. Ik heb het allemaal zitten lezen, maar hoe gaat dat nu als je een weekendje of een dag of 4 à 5 naar Berlijn gaat? Hoeveel moet je dan betalen? Kun je bijvoorbeeld een "3-Tage-Karte" o.i.d. kopen?
Michel
Moderator

Berichtdoor Weißensee » 21 nov 2007, 08:04

Autos worden naar verschillende categorien ingedeelt, afhankelijk ervan, hoe schadelijk ze zijn. Bij de meeste garages / tankstations krijg je dan de plakette. Als je auto enigszins een katalysator heeft, krijg je een groene plakette en die geldt dan ook nog naar 2010, waar de eisen nog eens strenger zijn. Mijn auto is 6 jaar oud en heeft een groene plakette gekregen en hij is onbeperkt geldig. In Duitsland kan je met de plakette in alle steden in de Umweltzone rijden, zodat je niet je hele vooruit dicht moet plakken.

Voor een trabant wordt het nu moeilijk in de binnenstad van Berlijn. Maar er zijn uitzonderingsregelingen (bijvoorbeeld dat je de auto voor je werk nodig hebt - ik denk daar aan de trabbi-safari, of dat je een zieke oma hebt, die je moet opzoeken, maar geen geld om een betere auto te kopen....of een katalysator aan te schaffen.....)
Twee maanden geleden is mijn broer op bezoek geweest. Hij heeft een navigatiesystem in zijn auto - zonder mijn telefonische aanleiding was hij met het systeem nu al niet meer door de binnenstad gekomen. De updates voor de navigatiesytemen zijn er dus al.

Klik hier voor meer informatie en afbeeldingen van de verschillende plakettes.
Weißensee
Gids in Berlijn

Berichtdoor Michel » 21 nov 2007, 19:34

Bedankt voor de informatie. En het geldt dus niet alleen voor Berlin, maar voor alle Duitse steden met een Umweltzone.

Ik dacht al dat de Trabi-Safari einde verhaal zou zijn, maar dat is dus nog niet zo.
Michel
Moderator

Berichtdoor Santaarnpaal » 22 nov 2007, 16:23

Waarom laten ze niet die regels alleen gelden voor moderne auto's? Trabanten en andere oldtimers strerven toch langzaam uit.
Santaarnpaal

Berichtdoor Weißensee » 24 nov 2007, 16:30

De weinige Trabis en oltimer zijn niet het probleem. De regeling betreft vooral de diesels zonder Rußpartikelfilter (geen idee wat dat in het Nederlands is :wink: ) en zo'n 10-20 jaar oude autos, zonder katalysator. Daar hebben we nog veel te veel van.
Weißensee
Gids in Berlijn

Berichtdoor Michel » 24 nov 2007, 21:14

Weissensee schreef:De regeling betreft vooral de diesels zonder Rußpartikelfilter (geen idee wat dat in het Nederlands is)

Volgens mij is dat een roetfilter?
Michel
Moderator

Berichtdoor Webmaster » 25 nov 2007, 12:22

Michel schreef:
Weissensee schreef:Rußpartikelfilter (geen idee wat dat in het Nederlands is)

Volgens mij is dat een roetfilter?

Letterlijk natuurlijk: roetdeeltjesfilter, maar wordt in Nederland inderdaad gewoon roetfilter genoemd.
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Berliner Schnauze » 10 jan 2008, 00:14

Je kunt de Umweltplakette ook van tevoren regelen via de TÜV Niederlassung in Vaassen. E.e.a. is te lezen op hun site.

Als je een uit Duitsland geimporteerde auto hebt, dan kun je zelfs al bepalen in welke categorie sticker je valt, als je de Fahrzeugbrief nog hebt. Je moet dan even kijken naar het "Schlüsselnummer" De laatste 2 cijfers slaan op de milieucode. Staat hier 00 dan heb je (net als ik) pech, dan krijg je überhaupt ( :wink: ) geen sticker...

Het laatste woord over de roetfilters is in Duitsland nog niet geschreven, er gaan veel geruchten over fraude, niet werkende filters etc.
Berliner Schnauze

Berichtdoor waldo79 » 13 feb 2008, 20:26

Het grootste gedeelte van de auto's is behangen met een "4" sticker.
Sowieso heb ik niets lager dan "3" gezien. Het betrof dan vooral dieselauto's uit de latere jaren '90. Voorlopig hoeven niet zoveel mensen zich zorgen te maken dat hun voertuig wordt geweerd.
waldo79

umweltplakette

Berichtdoor bär-lin » 20 feb 2008, 22:56

Ik heb afgelopen week een plakette gehaald bij de Duitse TÜV.
Indien je in de grensstreek woont is dit aanzienlijk goedkoper dan in Nederland naar de TÜV en Dekra vestigingen (Vaassen en Uden). Ik heb gewoon € 5,95 betaald en een mooie groene plakette ontvangen (lease-diesel uit 2006). Aangezien ik zakelijk veel door Duitsland rijdt is deze plakette binnen een jaar een must. In de loop van 2008 zullen namelijk meerdere Duitse steden volgen.

Rijden in een Umweltzone zonder plakette kost veel geld en is zonde!

Voor iedereen die naar Berlijn een tripje wil maken en/of op vakantie, adviseer ik eventueel een Duits TÜV adres uit te zoeken op weg naar Berlijn. Dit scheelt kosten en een hoop ellende.

Think positive: de snelwegen in Oostenrijk zijn duurder!

Beregroeten,

Bär-lin
bär-lin

Berichtdoor Michel » 21 feb 2008, 01:22

Heb ik even geluk dat ik in Oldenzaal woon.... :wink: :D

Maar ja, ik ga meestal met de trein. (in 4½ uur vanaf mijn huisadres in hartje Berlin, zonder files en stress... :D )
Michel
Moderator

Berichtdoor Michel » 21 feb 2008, 14:33

In het Nieuwsblad voor Oldenzaal van 19.02.2008 stond dit artikel te lezen.

Afbeelding
Michel
Moderator

Berichtdoor waldo79 » 21 feb 2008, 16:24

Goed om te weten!
waldo79

Berichtdoor Michel » 21 feb 2008, 16:54

Daarom heb ik het artikeltje ook even geplaatst. Ik woon dus in de grensregio (Euregio) en kom vaak in Duitsland, dus ik zal ook zeker zo'n Umweltplakette moeten aanschaffen.
Michel
Moderator

Berichtdoor waldo79 » 24 feb 2008, 13:46

Gelukkig verbetert de verkrijgbaarheid in Nederland nu de Kwik-Fit ze ook aanbiedt.

Weliswaar € 17,50. Maar via TÜV Nord is het toch wat ingewikkelder :roll:
waldo79

Berichtdoor Delfien » 23 jul 2008, 09:07

Wij gaan naar hotel Estrel via onderstaande link. En daar staat ook vermeld dat het hotel net buiten de Umweltzone ligt. Dat is 100% zeker? In de link onder praktisch staat dit vermeld, maar wou het toch nog eens hier op het forum bevestigd zien! :-) Kwestie dat ik op mijn beide oortjes kan slapen!

http://www.bongo.be/bongo/be/activity.jsp?id=6705&lang=nl

Alvast bedankt!
Delfien

Berichtdoor Leinonlein » 23 jul 2008, 15:02

Ik heb even research gedaan naar het adres want dat stond niet op die pagina. Maar Sonnenallee 225 ligt inderdaad net buiten de Umweltzone (de grens van de Umweltzone is makkelijk te onthouden, de grens ligt precies op het spoor van de Ringbahn metro).

Een interessant boek wat zich afspeelt in de Sonnenallee is trouwens Am kürzeren Ende der Sonnenallee. Dat gaat over een vriendengroep die ten oosten van de muur woont, in de Sonnenallee. Maar goed, ik dwaal een beetje af. Goede reis! 8)
Woonde tussen sept. 2006 en okt. 2007 in Berlijn.
Mijn Berlijnblog : Berlijn Blog
Leinonlein

Berichtdoor Delfien » 23 jul 2008, 15:38

Thx, nu ben ik gerust :)
Delfien

Umweltplakette

Berichtdoor duitsland » 06 nov 2008, 11:39

Je kunt de Umweltplakette tegenwoordig ook bij de ANWB winkel regelen.
duitsland

Berichtdoor Weißensee » 07 nov 2008, 11:05

...en hier is nog een informatie pagina in het Nederlands over de "milieuvignet": http://www.umwelt-plakette.de/int_niederlande.php ( Je kunt hem zelfs online kopen voor veel te dure € 29,90 ).
Weißensee
Gids in Berlijn

Hoera we vertrekken morgen al!

Berichtdoor Maartje » 21 dec 2008, 18:12

We komen er net achter dat we zo'n vignet nodig hebben om Berlijn in te mogen. Hoe pakken we het het handigst aan? We hopen morgen rond 16.00 uur in Berlijn te zijn en hebben een appartement in Friedrichshain, Dirschauerstraße.

Alvast bedankt!
Maartje

Berichtdoor Webmaster » 21 dec 2008, 18:45

Dat zal lastig worden gezien de zeer beperkte tijd die je nog hebt. Ik denk dat je dusdanig vroeg weg gaat morgen, dat je niet meer bij een Nederlands adres terecht kunt? Online bestellen red je ook niet meer, dus misschien dat je onderweg een garagebedrijf kunt opzoeken?

Van de website over de Umweltplakette:

Die Plakette selbst erhalten Sie in Zulassungsstellen, Auto-Werkstätten, TÜV oder DEKRA. Einige Städte bieten die Plaketten auch zum Kauf in den Rathäusern oder den Bürgerbüros an. Sie können Ihre Umweltplakette natürlich auch bequem und ohne Fahr- und Zeitaufwand sofort von hier aus bei uns bestellen ( http://www.umwelt-plakette.de/plakettenshop.php).

Het adres waar je naar toe gaat in Friedrichshain, ligt binnen de S-Bahn-ring, dus in de Umweltzone. Je hebt dus een sticker nodig om daar naar toe te mogen rijden. Enige alternatief dat je hebt, als je geen overtreding wilt begaan, is je auto ergens buiten de Umwelzone parkeren. Zie ook ander topic.

Succes er mee in elk geval en een goede reis gewenst.
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Maartje » 21 dec 2008, 19:31

Het is dus waarschijnlijk niet mogelijk om het vignet bij een tankstation in Duitsland, onderweg, te kopen?
Maartje

Berichtdoor Webmaster » 21 dec 2008, 19:55

Ik vermoed van niet, aangezien men slechts "Zulassungsstellen, Auto-Werkstätten, TÜV & DEKRA" noemt. Misschien kun je kijken in een middelgrote plaats bij een garagebedrijf? Als je een instructieboekje hebt van je auto, staat daar ook een lijst met garages in. Misschien vind je er zo wat makkelijker één.
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Maartje » 21 dec 2008, 20:13

Bedankt voor de tip, ben sowieso blij met dit forum, heb al het nodige gevonden hier, geweldig!
Maartje

Re: Umweltplakette

Berichtdoor Maartje » 28 dec 2008, 23:48

Tot onze verrassing was de snelweg onderweg even onderbroken en moesten we door een dorp rijden. Daar was meteen een garage waar men dagelijks wel een stuk of 5 van dit soort stickers verkocht aan Nederlanders, vertelde men, en was het probleem binnen 10 minuutjes met 10 euro opgelost door erg aardige mensen. Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Aangekomen in Berlijn informeerde onze appartementverhuurden onmiddellijk of we wel zo'n Plakette hadden, overigens....
Maartje

Berichtdoor Webmaster » 29 dec 2008, 12:21

Goed te horen dat het allemaal soepel is opgelost!

Ik was met de Kerst ook in Berlijn en het viel me op dat lang niet alle buitenlandse auto's in het centrum een sticker hadden. Kennelijk schort er toch iets aan de communicatie of nemen veel mensen toch de gok om zonder sticker door te rijden. Ik heb overigens geen idee of er al actief bekeurd wordt indien men geen sticker heeft, maar voor die 10 euro zou ik zelf het in elk geval niet er op laten aankomen.
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Maartje » 29 dec 2008, 20:48

In ons geval was het echt puur toeval dat we hoorden dat zo'n sticker verplicht was. Vrienden van ons waren dan ook zonder sticker in Berlijn, en ook niet bekeurd, maar vonden het geen fijn idee toen ze hoorden dat ze eigenlijk strafbaar waren. Ik ga onze appartementenverhuurder nog wel vragen om mensen hiervan op de hoogte te brengen.
Maartje

Berichtdoor Michel » 30 dec 2008, 20:26

^^ Ik hoorde afgelopen week dat één van mijn ex-collega's (touringcarchauffeur) is bekeurd. € 45,00 moest hij betalen. Misschien dat ze alleen vrachtwagens en touringcars op dit moment controleren en dat de controles binnenkort worden uitgebreid naar de auto's???
Michel
Moderator

Berichtdoor Weißensee » 04 jan 2009, 08:53

Op http://www.lowemissionzones.eu kan je van alle landen in de EU zien wanneer en waar de milieuzones gaan komen. Nederland loopt op Duitsland drie jaar achter. In Duitsland zijn vooral in het Ruhrgebiet nog een aantal nieuwe milieuzones gepland en tot 2013 ook in een heleboel kleinere steden. Het milieuvignet is trouwens geldig zolang je de auto hebt. Als je een nieuwe auto koopt, moet je een nieuw vignet hebben.
Weißensee
Gids in Berlijn

Berichtdoor Michel » 04 jan 2009, 11:58

Let op!!

Binnen de "Hundekopf", eigenlijk de route van de S-Bahn-ring, ben je verplicht de Umweltplakette te hebben (eerste plaatje) en let dan goed op de borden (tweede plaatje). Rijd je zo'n bord voorbij, dan bevindt je je in de Milieuzone.

Afbeelding

Afbeelding
Michel
Moderator

Berichtdoor Webmaster » 24 jan 2010, 17:53

Let op! Vanaf 1 januari 2010 zijn de eisen voor de milieuzone weer wat verzwaard. Alleen auto's met een groene sticker zijn nu nog toegelaten in het centrum van Berlijn. Zie ook deze website.
Webmaster
Site Admin

Keer terug naar Auto