Film: Valkyrie / Stauffenberg

Berlijn in films en op de televisie

Film: Valkyrie / Stauffenberg

Berichtdoor Weißensee » 19 aug 2007, 14:18

Sinds een aantal weeken wordt in Berlijn en omgeving de film Valkyrie opgenomen. Tom Cruise speelt Graf Schenk von Stauffenberg, die samen met andere mannen probeerde op 20 juli 1944 Adolf Hitler te doden. Er is een aanhoudende discussie in Duitsland of Tom Cruise, die lid van Scientology is, deze rol mag vertonen. In elk geval hebben een aantal Duitse ministeries en het leger geen toestemming gegeven voor filmopnames op hun gebied. Onder meer mag niet in het Bendlerblock worden gefilmd. In de Bendlerblock was het voormalige "Oberste Heereskomando". Nu is er een gedenkplaats en een tentoonstelling over het Duitse verzet tijdens het Derde Rijk.

Ondans al die discussies zijn de filmopnames nu dus begonnen. Er mag wel gedaaid worden voor het Bundesministerium für Finanzen het voormalige Reichsluftfahrtministerium. Daar hangen dus nu Nazi-vlaggen voor het gebouw voor de film. Een aantal fotos find je op http://www.cliewe.de/bilder. Kijk onder "Mitte" / "Walküre".
Weißensee
Gids in Berlijn

Berichtdoor Michel » 19 aug 2007, 14:37

Interessant Weissensee. Mooie foto's, maar wel een raar gezicht met die vlaggen. (Rillingen over mijn rug). Had het allemaal graag willen zien. Is de Wilhelmstraße zeker afgesloten van de Leipzigerstraße tot de kruising Zimmerstraße?
Michel
Moderator

Berichtdoor Webmaster » 19 aug 2007, 14:40

Michel schreef:Is de Wilhelmstraße zeker afgesloten van de Leipzigerstraße tot de kruising Zimmerstraße?

Zie ook dit bericht in de Berliner Morgenpost.
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Michel » 19 aug 2007, 14:46

Dat is een nog groter bereik als dat ik had gedacht.
Michel
Moderator

Berichtdoor Webmaster » 20 aug 2007, 12:53

nu.nl schreef:Gewonden bij opnames film Tom Cruise

BERLIJN - Elf mensen zijn gewond geraakt bij de opnames van de nieuwste film van Tom Cruise. Volgens de politie vielen ze zondagavond uit een vrachtwagen tijdens het filmen. Een was er slecht aan toe en moest in het ziekenhuis blijven. De opnames zijn daarna stilgelegd.

Klik hier voor het volledige bericht.
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Webmaster » 23 sep 2007, 16:17

Men is nog steeds bezig met opnames, aldus een bericht op nu.nl:

nu.nl schreef:BERLIJN

In Berlijn is begonnen met de opnames van de executiescènes voor Valkyrie, een film over de Duitse officieren die in 1944 probeerden met een (mislukte) aanslag op Adolf Hitler een einde te maken aan de Tweede Wereldoorlog.

Dit meldde Bild, de grootste Duitse krant, zondag. Op verzoek van de Amerikaanse acteur Tom Cruise, die de hoofdrol speelt van graaf Claus Schenk von Stauffenberg, werd een minuut stilte in acht genomen op de set ter nagedachtenis aan de geëxecuteerde verzetsstrijders.

De filmopnames worden gemaakt in het historische Bendlerblock, waar Stauffenberg en drie medeverzetsstrijders op 21 juli 1944 werden doodgeschoten.

Toespraken

"Vlak voordat wij begonnen met filmen, hebben auteur Christopher McQuarrie, regisseur Bryan Singer en Tom Cruise korte toespraken gehouden en dan om een minuut stilte gevraagd. Uit respect voor de plaats, uit respect voor de prestaties van de mensen die daar zijn geëxecuteerd.

Klik hier om het volledige bericht te lezen en de fotoserie te zien.
Webmaster
Site Admin

Berichtdoor Michel » 23 sep 2007, 23:24

Heel interessant en bedankt voor het bericht.
Michel
Moderator

Sebastian Koch als Stauffenberg

Berichtdoor bär-lin » 24 nov 2007, 18:05

Ben benieuwd of deze film met Tom Cruise ook een "Duits" gehalte heeft.
Afgelopen weken meerdere malen de Duitse Stauffenberg versie te zien geweest op een aantal Duitse sateliet-zenders. Hierin speelde Sebastian Koch de Stauffenberg rol.
Sebastian Koch is onder andere bekend van:
Das fliegende Klassenzimmer (vlucht uit DDR)
Der Tunnel (vlucht uit DDR)
Das Leben der Anderen (Stasi)
Speer und Er (film over de relatie tussen Albert Speer en Adolf Hitler)

Meer info op:
  • De site van de SWR, klik hier
  • De Duitse Wikipedia, klik hier
bär-lin

Berichtdoor Karo » 16 okt 2008, 23:55

Ik zag net dat Valkyrie nog steeds niet uit is, weet iemand wanneer wel? Zou toch dit jaar zijn?
Karo

Berichtdoor Weißensee » 17 okt 2008, 06:20

Ik heb ergens op het net gezien, dat Valkyrie in de VS op 26 december in de bioscoop komt.
Weißensee
Gids in Berlijn

Berichtdoor Michel » 17 okt 2008, 08:47

Weißensee schreef:Ik heb ergens op het net gezien, dat Valkyrie in de VS op 26 december in de bioscoop komt.

Dan zal het bij ons nog wel even duren... :cry:
Michel
Moderator

Berichtdoor Engelke » 17 okt 2008, 12:59

Volgens IMDB -meestal wel erg betrouwbaar- komt de film Valkyrie in NL uit op 22 januari 2009.

P.S. Kent iemand de film Eine Frau in Berlin al? Komt 18 december uit in NL...

Edit webmaster:
Ik heb een nieuw onderwerp gemaakt voor " Eine Frau in Berlin".
Engelke

Re: Sebastian Koch als Stauffenberg

Berichtdoor Michel » 01 jan 2009, 11:57

bär-lin schreef:Sebastian Koch is onder andere bekend van:
Das fliegende Klassenzimmer (vlucht uit DDR)
Der Tunnel (vlucht uit DDR)
Das Leben der Anderen (Stasi)
Speer und Er (film over de relatie tussen Albert Speer en Adolf Hitler)

Èn Sebastian Koch is de vriend van Carice van Houten, die ook een rol speelt in de film Valkyrie.
Ze zijn voor elkaar gevallen tijdens de opnames van de film Zwartboek en wonen nu samen in Berlijn.
Michel
Moderator

Re: Film: Valkyrie / Stauffenberg

Berichtdoor Michel » 10 jan 2009, 17:55

Volgens dit bericht in de Elsevier gaat Valkyrie op 22 januari in Nederland (Amsterdam) in première.
Michel
Moderator

Berichtdoor Engelke » 19 jan 2009, 12:03

Ik heb de film gistermiddag bekeken. Weliswaar gedownload en dus niet in de allerbest kwaliteit, maar toch.
Hij viel mij een beetje tegen. De recensies die ik las kloppen wel, voornamelijk daar waar het om Tom Cruise gaat. Hij speelt namelijk vooral zichzelf. Geen enkel moment had ik het idee naar v. Stauffenberg te kijken, ik zag alleen maar Tom Cruise. Ook vond ik het jammer dat de film in het Engels is. Een Freisler die in het Engels verdachten toeschreeuwt klopt gewoon niet.

Naar mijn mening is de film onderhoudend, maar enigszins langdradig, en geeft het niet hét beste overzicht van de gebeurtenissen. Wel leuk dat we twee Nederlandse dames zien opduiken, maar ook daar klopt de kritiek weer: Halina Reijn zet veel meer neer dan Carice van Houten, die natuurlijk er grotendeels uit is geknipt.

Benieuwd of er andere mensen zijn die de film hebben gezien, en een mening hebben... :)
Van 3 januari tot 26 februari 2010 woon ik in Berlijn: simonetimmermans.waarbenjij.nu
Engelke

Berichtdoor Michel » 19 jan 2009, 12:41

Zodra ik de film heb gezien kom ik hier met mijn mening.
Michel
Moderator

Berichtdoor Michel » 21 jan 2009, 10:40

Op http://www.duitslandweb.nl staat dit bericht over de première in Berlijn.
Michel
Moderator

Berichtdoor Leinonlein » 26 jan 2009, 14:51

Hij viel mij niet tegen! Door de wisselende kritieken wist ik al een beetje wat ik kon verwachten... niet al te veel. Daarom viel hij mij juist hartstikke mee!

De vele lovende verhalen over de Nederlandse actrices in de film zijn wat overdreven, maar toch leuk dat ze erin zaten. Hetgeen wat ik het meest jammer vond is dat de film niet in het Duits is (hoewel ze daar niet echt consequent mee zijn, want geschreven teksten zijn wel vaak in het Duits). De film was wel erg meeslepend en de spanning zat er goed in. Het leek even of Adolf Hitler echt dood was, dus complimenten voor Tom Cruise voor de overtuiging in zijn rol.

Zag Tempelhof en de Messe ook nog even voorbij vliegen in de film.
Woonde tussen sept. 2006 en okt. 2007 in Berlijn.
Mijn Berlijnblog : Berlijn Blog
Leinonlein

Berichtdoor waldo79 » 01 feb 2009, 12:18

Voor mij een geslaagde film. Alleen jammer dat je weet hoe het afloopt :)
waldo79

Berichtdoor Libby » 15 apr 2009, 19:01

In september 2007 op een haar na opnames van Valkyrie gemist bij de Messe! Toen we op weg waren naar de luchthaven was de taxichauffeur dolenthousiast erover aan het vertellen. Hij had de dag ervoor de opnames bijgewoond.
Wij waren die dag verdorie net in die buurt... Zo dom... Niet om Tom Cruise te zien, hoor. Maar Thomas Kretschmann was ik toch wel eens graag tegen het lijf gelopen :D
Libby

Berichtdoor Michel » 10 mei 2010, 11:07

Afgelopen maandag (03.05.2010) heeft SBS6 de film uitgezonden. Ik heb hem opgenomen en ga proberen om hem deze of volgende week een keer te gaan bekijken.
Michel
Moderator

Keer terug naar Films en TV-uitzendingen